A Vételtechnikai és a Kábeltelevíziós Szakosztály valamint a Médiaklub meghívja az érdeklődőket az alábbi érdekes és aktuális előadásra:
Szikratávírók Magyarországon
Az 1906-os Adriai kísérlet készülékei, majd a szikratávíró eszközeinek és szikratávíró rendszernek a fejlődése kerülnek ismertetésre. (Legelsőnek fel kellett találni a szikrainduktort, mint energiaforrást!) A Marconi- és Popov-féle egyszerű készülékek 1906-ra eljutnak egy fejlettebb szakaszba, az ún. oltottszikrás rendszerhez. Nagy ugrás ebben a technikában Marconi Atlanti óceáni nagyállomásainak megjelenése és üzemszerű működésbe lépése. A kis állomások is fejlődnek, Telefunken 0,5 és 1,5 kW-os szikratávírók a hajókon, 5kW-os Marconi szikratávíró a Titanicon 1912-ben. 1914-ben Telefunken szikratávíró állomás épül Csepel szigeten. A Telefongyár taligára szerelt szikratávírókat készít a hadsereg részére, és a Siemens-Halske cég kicsi, hordozható un. „könnyű” lövészárok szikratávírókat gyárt a hadseregnek. A csöves készülékek megjelenésével a szikratávírókat kivonják a forgalomból, a Csepeli szikratávíró működését 1924-ben beszüntetik.
Az ívlámpa adók technikája ugyancsak a szikraadókhoz kapcsolódik. A kisebb adóberendezéseket az I. világháború után leállították, de a nagyteljesítményű Bordeaux-i 1MW-os és a Malabar-i 3MW-os ívlámpa adók állítólag 1940-ben még működtek.
Előadó: Balás Dénes
Házigazda: Tormási György
Az előadás hanganyaga itt, képanyaga ide kattintva érhető el.
Az előadás a https://www.youtube.com/c/HTEinfo címen élőben követhető lesz, itt régi előadásainkat is megnézhetik. Nézőink kérdezhetnek, hozzászólhatnak telefonon, továbbá regisztrált Youtube felhasználók az előadás alatt az üzenőfalon is hozzászólhatnak, kérdezhetnek.
Tanácsadás a felkészüléshez, reklámszűréshez: hte@compu-consult.hu e-mail címen.
Minden érdeklődőt szeretettel várunk!
Antal László titkár
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------