KIBER PAJZS
TELEFONOS VISSZAÉLÉSEK KEZELÉSE SZOLGÁLTATÓI OLDALON
Előadónk Fodor Attila a Yettel Magyarország Zrt. részéről egy nagyon tartalmas szakmai előadást tartott ma délután a HTE Rádiótávközlési szakosztály szervezésében, ahol megismerhettük, hogy távközlési szolgáltatók és szabályozási oldal milyen erőfeszítéseket tesz a telefonos visszaélések visszaszorítása érdekében.
A mai világban nagyon gyakran hallunk kibertámadásokról, e-mailes csalásokról, interneten különböző visszaélésekről. Emellett egy szűkebb szakmai kör foglalkozik a telefonos visszaélésekkel és talán ezekről csak kevesebb szó esik. Itt most nem kimondottan telefonos csalásokról beszélünk, mikor egy szegény nagymamát csalók felhívnak és valamilyen ürüggyel pénz csalnak ki.
A külföldről érkező hívások hivószámainak megváltoztatásáról, ennek lehetőségeiről és ezek ellen történő védekezésről beszélt Attila. A hívószámok megváltoztatásának indoka, hasonló az IP címek manipulálásához és célja is nagyon hasonló – valamilyen visszaélés leplezése, vagy végrehajtása. Ez a mobilszámok esetében kiugróan magas, mert a földrajzi számok esetében a technológiából adódóan kevesebb a műszaki lehetőség.
Mi is az a KIBER PAJZS.
Magyarországi nagy távközlési szolgáltatók és az NMHH – hatóság - célja, hogy a külföldről érkező hívások esetében a szolgáltatók szűrjék ki a manipulált hívószámokról érkező hívásokat, ezzel is védve a magyar előfizetőket.
A telefonhívások esetében ha a manipulált számokról indított hívásokat ki is szűri a szolgáltató, ez csak műszaki korlátot jelent a rossz fiúknak és nem akadályozza meg őket, ha létező telefonszámról hívnak és ezen keresztül követnek el telefonos visszaélést.
Az előadáson megismerhettük a szakpolitikai dokumentumot, illetve a szabályozási hátteret.
A visszaélések ellen szükséges a szolgáltatói fellépés, amelynek célja az elektronikus hírközlési szolgáltatók által alkalmazandó műszaki és egyéb intézkedések bevezetésével a magyarországi hírközlő hálózatokban a hazai hívószám (A-szám) hamisításával elkövetett csalások jelentős visszaszorítása, ezzel a hazai hívószámokba vetett előfizetői bizalom helyreállítása.
Ennek érdekében az elektronikus hírközlési szolgáltatóknak ki kell építeniük és meghatározott keretek között együttműködve üzemeltetniük kell egy olyan rendszert, amely minél nagyobb százalékban képes nemzetközi irányból bejövő hanghívás esetében a hamisított A-számmal érkező hívások felépítését megakadályozni.
A KIBER PAJZS kiépítése elkezdődött, azonban ez nem ad mindenre megoldást. Távközlési szolgáltatók részére ez további feladatokat jelent. Nagyon fontos, hogy a szabályozás és a műszaki lehetőségek magukban nem tudják megoldani és kivédeni a visszaéléseket, ehhez szükséges a tudatos Felhasználói magatartás is.
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------